Obchodní dům „Máj“ na rohu Národní a Spálené ulice byl druhým největším obchodním domem v Praze. Otevřen byl v dubnu 1975, tedy v době tuhé normalizační době. Tehdy „šedá“ Praha dostala do vínku objekt, jehož architektura navazovala na meziválečný funkcionalismus. Autoři díla byli John Eisler, Miroslav Masák a Martin Rajniš. Odborníci poukazovali především na tenký obvodový plášť prolamovaný pásovými okny a velkými skleněnými plochami. Původní název (číslovka 02) byl záhy změněn na „Máj“. Budova se však několikrát přejmenovala. V roce 1992 koupila obchodní dům americká firma K-Mart, a o čtyři roky později přešla do rukou společnosti Tesco. Tehdy se budova jmenovala Tesko My. Začátkem roku 2019 jej koupila společnost AMADEUS Real Estate.
Bývalý obchodní dům „Máj“ prošel rozsáhlou rekonstrukcí, aby zde nový vlastník v letošním roce otevřel největší zábavní centrum uprostřed Prahy: House of Fun Prague. Co si pod tímto tématem má návštěvník představit? Na jednom místě najde velkou nabídku počítačových her, minigolf, biliard, dále různé simulátory, šipky, nechybí dětský svět atd. Kromě toho také může navštívit diskotéku nebo restauraci s výhledem na Pražský hrad. Investorem je česká developerská společnost AMADEUS Real Estate. Generálním dodavatelem stavby byl Metrostav, a.s., projekt vypracovala AGE project, s.r.o., a zpracovateli suché výstavby byly firmy Stavomak, s.r.o., ProInterier, s.r.o., INTERGRA GROUP, s.r.o. a Pro-lumine, s.r.o.
Mnohobarevný sádrokarton
Obchodní dům nebyla tak úplně obyčejná stavba a nebylo tedy žádným překvapením, že si rekonstrukce vyžádala celou řadu netradičních řešeních. Suchá výstavba byla její nedílnou součástí a dosáhla poměrně velkého rozsahu. Pro ilustraci se zde spotřebovalo přes 30 tisíc m2 SDK desek všech možných typů. Počínaje klasickou bílou desku Knauf White dále RED Piano, Green, Diamant a také Fireboard. Nejpočetnější zastoupení mají klasické konstrukce W112, ale najdeme tu mnoho dalších. Konzultace s projektanty a návrhy technických řešeních probíhaly více než rok před začátkem stavebních prací. Nutno poznamenat, že vše probíhalo velmi zodpovědně s cílem dosáhnout co nejoptimálnějšího výsledku. Většina suché výstavby posloužila pro stavbu nového uspořádání interiéru. Jedním z řady oříšků bylo, že standardní SDK stěny se nemohly kotvit do stropní konstrukce, protože předpjaté stropní TT panely umožňovaly hloubku kotvení pouze 3 cm. Dalším faktorem s tímto problémem související byly průběžně probíhající instalace.
Fireboard proti požáru
Speciální protipožární deska Knauf Fireboard, která je vyztužena skelnou rohoží, posloužila k ochraně stávajících ocelových nosníků u většiny konstrukcí, o čemž vypovídají obrázky z průběhu stavby a také v již hotovém interiéru. Suchá výstavba však nebyla jediná z pohledu použitých materiálů Knauf. Například celá podlaha v nákupním centru Tesco (suterén objektu) byla vyrovnána samonivelační stěrkou Knauf.
Rekonstrukce proběhla dle plánu a umožnila revitalizaci historického objektu na moderní budovu, ve které, oproti dřívějšku, vznikly nové prostory v dalším podlaží nad střechou. Zde se návštěvníci mohou mimo jiné pokochat krásným výhledem na Prahu. Ještě v době, kdy ještě nebyla stavba otevřena, stala se ovšem předmětem mnoha diskuzí. Přispěly k tomu sochy dvou motýlů, co vypadají jako britské stihačky Spitfire, které navrhl známý umělec David Černý. Motýli-Spitfire představují mnohačetnou symboliku, ale ať tak nebo tak, významně obohatily veřejný prostor centra Prahy. Zástupy lidí, kteří si večer co večer fotí z protějšího chodníku fasádu bývalého obchodního domu, tomu dávají za pravdu.